Autor |
Wiadomość |
|
Jarek76
ForumoManiak
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 242
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Sob 15:02, 26 Maj 2007 Temat postu: GPE Vixen po ułożyskowaniu. |
|
|
Wczoraj odebrałem od Zbyszka moj montaż GPE po ułożyskowaniu,na 1 rzut wyglada identycznie jak przed oddaniem go do tokarza ale:
Oś RA-szkubała,blokowało(pod obciazeniem nie byłem w stanie zrobic pełnego obrotu 360* gdzies w połowie wzrastały opory nie pozwalajace na dalesze kręcenie.Po ułozyskowaniu brak praktycznie jakichkolwiek oporów,jedynie gdzie są to na niewielkim odcinku tam,gdzie jest wysypana zębatka
Dzis dla testów powiesze tube od Zbyszka ,pozyczoną 235/1300 ,która dla porównania wazy ok ,9kg a orginalna z U juz po wymianie celi z aluminiowej na drewniana wazy ok 11,5kg przy parametrach 200/1000-bez komentarza
To narazie tyle,jestem ciekaw afektów

Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
 |
|
Jarek76
ForumoManiak
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 242
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Sob 22:13, 26 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Dziś miałem okazaję tak próbnie pobawic sie ułozyskowanym GPE.
Montaż zdecydowanie jest czulszy na kazda zmiane polozenia RA i DEC,wczesniej kiedy stawiał opory tuba nie"płynneła "swobodnie,a teraz lekki dotyk i zmienia swoje polożenie.
Nie miałem mozliwosc i czasu ustawic poprawnie montaz na G.P,na konkretniejsze próby przyjdzie czas.Jesli nie ustawiłem poprawnie montazu na GP,to rowniez nie może byc mowy o testowaniu prowadzenia w RA,ale jak na dzis silniczek sie kreci , ciagnie i nic go nie blokuje
Zapodaje kilka fotek ,montaz moj,tuba od Zbyszka
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
zbyszek
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2007
Posty: 1997
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 12:05, 27 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
EQ6 ma tez aluminiowe zebatki i na nim w/g firmy mozna wieszac ponad 20 kg.
Zebatki i slimak wiadomo najslabsze ogniwo , ale 20 kg / bez przeciwwag/ fabryka tez pozwala wieszac na montazu z AL zebatkami i mosieznym slimaku.
Mozna wymienic zebatke na wykonana z brazu a slimak z stali nierdzewnej . Ale to potrzebne na duzo wieksze ciezary tub.
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jarek76
ForumoManiak
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 242
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Nie 12:11, 27 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Czy jestes w stanie mi napisac jako główny modernizator mojego GPE ile moge powiesic na tym montażu,aby być pewnym ze nic sie nie wysypie?
Chodzi mi o masę brutto(tuba + przeciwwaga).
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
zbyszek
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2007
Posty: 1997
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 13:08, 27 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Tylko os RA byla lozyskowana i tylko jej moga dotyczyc rozwazania.
Os w srodku ma 35 mm , na pogrubieniu lozysko opiera sie o ok 65 mm pierscien. To co na tym moze wisiec jest zalezne od wytrzymalosci mechanicznej odlewu, aby os nie ugiela sie mechanicznie. Na moim montazu wisial telep sky watcher 10 " i montaz lepiej zachowywal sie niz oryginalny co fabryka montuje EQ5. [link widoczny dla zalogowanych] .
Fabryczne rozwiazanie nie lozyskowanego montazu jest projektowane w Osi RA na obciazenie 7-8 kg tuba i tyle samo przeciwwaga . Razen 15-16 kg moze wisiec na RA bez lozyskowania + ciezar korpusu Dec min 1,5-2 kg.
Os Dec jest podobna i tez te 15 kg pownina mechanicznie wytrzymac . Ale ona pracuje z polowa obciazenia . Z jednej strony obciaza tuba - 7-8 kg , z drugiej podobnie przeciwwaga. W RA calu ciezar jest na lozysku slizgowym, w dec rozlozony na 2 strony . Dlatego mozna ja pominac w rozwazaniach dotyczacych malego przeciazenia montazu. Do tego jest mniej istotna . Najwazniejsza to RA.
Z racji uzywania alumniowych zebatek w EQ6 mozna przyjac, ze same zeby moga ciagnac do 20 kg tuby, ale bardzo ostroznie trzeba obslugiwac taki montaz, dobrze wywazac, nie tracic w tube i sciagac tube zawsze na luznych hamulcach aby ciezar przeciwwagi nie naciskal na zeby .
Tak to widze.
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jarek76
ForumoManiak
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 242
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Nie 14:10, 27 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Czyli np 8kg tuba optyczna + ok 8 kg przeciwwagi powinno byc dobrym i bezpiecznym rozwiazaniem 
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jarek76
ForumoManiak
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 242
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Pią 22:26, 28 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Dziś odebrałem montaż od Zbyszka ,któremu oddałem do ułożyskowania osi Dec.
Zbyszek zlecił to tokarzowi itd
Na 1 rzut oka ,widac o niebo poprawe w łatwosci krecenia osia deklinacji recznie,ale może jutro uda mi sie potesowac montaz podczas obserwacji.
Co chodzi o szczegóły techniczne to myslę,że Zbyszek fachowo opisze co robił przy montażu z osią deklinacji.
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
zbyszek
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2007
Posty: 1997
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 5:09, 29 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Nie oczekuj jakies extra poprawy . Tokarz zalozyl lozysko tylko od strony przeciwwagi . Nie mam pomyslu jak lozyskowac os Dec od strony telepa . Dostepne lozyska sa tyci za duze lub za male, a podtoczyc os czy korpus nie ma mozliwosci bo cienkie scianki .
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jarek76
ForumoManiak
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 242
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Sob 13:37, 29 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
No to mnie pocieszyłes
A może jednak bedzie lepiej 
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
zbyszek
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2007
Posty: 1997
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 15:12, 29 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Potestujesz i sam ocenisz na ile sie poprawilo.
Fabrycznie os o 3 cm srednicy slizga sie w otworze korpusu na dlugosci ok 4-5 mm. Do niej jest przykrecony pret przeciwwagi i z pol metra dalej , na jego koncu masz 8 kg ciezarek . W zasadzie takie rozwiazanie nie powinno byc obciazane w zaden istotny sposob / nawet 2 kg/ bo zaleznie od materialow z jakich wykonana jest os i korpus to prowizoryczne lozysko slizgowe musi sie wycierac lub zacierac . Wlozenie tam prawdziwego lozyska pozwala na zwiekszenie obciazenia i zmniejszenie oporow. Na ile to zadziala to sam sprawdzisz . U mnie bez tego lozyska silniczek z Made nie potrafil uciagnac osi Dec a po zalozeniu bez problemu krecil .
Z osia Dec jest jeszcze inny problem i zalezny od stopnia zuzycia montazu. Tam os kreci sie wewnatrz tulei hamulca z zebatka . Jak otwor w korpusie na ta tuleje jest wyrobiony to dokrecajac hamulec dociskamy tuleje hamulca do korpusu montazu, ale jeszcze ta tuleja moze ocierac o krecaca sie w srodku os. . Moze tez lekko po skosie sie ustawic i np. po 1/3 lekkiego obrotu blokowac .
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jarek76
ForumoManiak
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 242
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Nie 12:06, 30 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Na straszeniu sie skonczyło
Wczoraj testowałem GPE po ułozykowaniu osi deklinacji w temperaturach od -5C do -10C.Przed ułożyskowaniem tej osi oraz skasowaniu luzów na ile sie dało oczywiscie potrzeba było ok 10s ,aby zauwazyc ,że os deklinacji sie obraca,co spowodowane było duzymi oporami w oraz luzami jak wczesniej pisałem co naprawde utrudniało zycie ,a totalnie dysktyminowało zabawe w astrofoto.
Teraz jest inaczej,po uruchomieniu silniczka widać,że praktycznie w ciągu 1s os deklinacji sie obraca,a kiedy wrzuce"wsteczny " bieg potrzeba ok 4-5 s aby zaczeła obracac sie w przeciwna strone ,co przed ułozyskowaniem trwało z 10s
Teraz aż przyjemnie pracuje sie na takim montazu z tuba 200/1000 o wadze z 2 szukaczami i EOS 350D ok 9kg.
Planuje jeszcze jak radził Zbyszek,aby zamienic zebatkę oraz sprzegiełko RA na orginalne Vixena(lekko ocieraja o obudowe maskujaca silniczek w RA),pozatym ząbki sa drobnijesze i gesciej umieszczone co moze poprawic dokładnosac prowadzenia.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jarek76 dnia Nie 12:07, 30 Gru 2007, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|